Nye bæredygtige servicekoncepter giver nye forretningsmuligheder

Nye bæredygtige servicekoncepter giver nye forretningsmuligheder

Er I interesseret i cirkulær økonomi? Og ønsker I viden om og inspiration til, hvordan nye, bæredygtige servicekoncepter kan øge jeres forretning på en bæredygtig måde? Så læs nærmere om mulighederne i nye servicekoncepter.

Vi har i samarbejde med konsulentfirmaet Four Squares ApS besøgt 15 byggevareproducenter i Midtjylland for at udvikle ideer til nye bæredygtige og servicebaserede forretningskoncepter. Projektet var et led i Circularity City, som er et udviklingsprojekt under Region Midtjylland. Projektet skal styrke udbud og efterspørgsel af cirkulære løsninger i byggebranchen i Region Midtjylland og gerne senere i resten af landet.

Baggrunden for projektet er, at mange produktionsvirksomheder primært fokuserer på produktsalg. Dermed går de glip af de forretningsmæssige muligheder, der kan ligge i også at tilbyde supplerende services i tilknytning til deres produktprogram, – og som kan have en højere indtjeningsmargin.

Nye servicekoncepter et desuden et vigtigt element i cirkulær økonomi og en af måderne til at skabe en cirkulær omstilling i produktionsvirksomheder samtidig med at virksomheden udvider forretnings-potentialet. Det er godt både for klimaet og for væksten.

 

Forløbet

Hver virksomhed blev besøgt 2 gange. På det første møde blev virksomhedens nuværende bæredygtige indsats og forretningsmodel screenet bl.a. ved hjælp af værktøjer som Service Level Matrix og de første ideer til nye, innovative servicekoncepter udviklet og diskuteret.

På det efterfølgende møde blev idéudviklingen genoptaget og den bedste ide prioriteret for nærmere analyse og dokumentation i form af en ny forretningsmodel baseret på Business Model Canvas. På mødet blev virksomheden desuden opfordret til at deltage i relevante udviklingsprogrammer inden for serviceudvikling og cirkulær økonomi f.eks. Servitize fra Dansk Industri og CØ SMV fra Lifestyle & Design Cluster.

Virksomheden modtog efterfølgende den nyudviklede forretningsmodel, inspiration til evt. realisering af jeres nye servicekoncept.

De udviklede ideer til nye, bæredygtige forretningskoncepter blev efterfølgende dokumenteret i et inspirationskatalog.

 

Resultaterne

Næsten alle de besøgte producenter kan se en ny, bæredygtig forretning baseret på nye serviceabonnementer og i mange tilfælde også refurbish eller takeback-ordninger. Flere har allerede produkter baseret på genbrugsmaterialer eller er designet for adskillelse. Derfor kan en service med henblik på levetidsforlængelse eller gensalg implementeres uden større investeringer i ændret produktdesign eller ny teknologi.

Få inspiration til din virksomheds serviceudvikling i heftet "Servicekoncepter i praksis", som kan downloade her.

 

I kan også komme med

Der er gode muligheder for at få gratis konsulenthjælp gennem programmet Servitize eller en af de mange udviklingsprogrammer inden for cirkulær økonomi.

Kontakt os hvis du vil høre nærmere om dine muligheder for at udvikle nye, bæredygtige servicekoncepter og deltage i et udviklingsprogram.

 

Link

Læs mere:

 

Kontakt

Kontakt os for nærmere information eller et uforpligtende møde på tlf. 4027 8657 eller  Læs evt. mere på www.milestone-pro.dk