Innovationsledelse

Hvorfor indføre innovationsledelse?

En virksomheds evne til at skabe løbende innovation i samarbejde med sine kunder, sam­arbejds­partnere og medarbejdere har stor betydning for konkurrenceevne og indtjening. Vi oplever derfor stigende interesse for at arbejde mere systematisk med innovationsledelse.

Som et land med et højt omkostningsniveau er det vores innovative evner og vilje til at udnytte mulighederne, der skal berettige fortsat produktion og udvikling i Danmark. Der er derfor stigende fokus på bl.a. brugerdreven innovation, men også innovation generelt.

innovationsledelse01I mange virksomheder foregår innovation tilfældigt, mens den i andre har trange kort, fordi virksomheden primært har fokus på driften og ikke ofrer mange ressourcer på innovation. Men manglende innovation er det samme som at afvikle virksomheden på sigt, så det er tvingende nødvendigt, at arbejde løbende med innovation.

Mange omfatter innovation som produktudvikling, altså udvikling af nye produkter og services til virksomhedens kunder. Men innovation er også forretningsinnovation, altså udvikling af forretningsmodel og organisation, brugerdreven innovation, hvor brugerne/kunderne har en direkte indflydelse på virksomhedens innovation samt medarbejderdreven innovation, hvor medarbejderne kommer mere på banen med deres gode ideer.

Innovationsledelse handler om, at fastlægge ambitioner f.eks. politikker, mål og planer for innovation samt udmønte disse i konkrete indsatsområder f.eks. seminarer og tavler samt indarbejde innovation i virksomhedens drift og udvikling. Der findes mange konkrete metoder og værktøjer til innovation, og i Europa arbejdes der på at udvikle en europæisk norm for innovations­ledelse, som forventes klar i 2012. Standarden vil indeholde inspiration og rammer for innovationsledelse, og det vil blive muligt at opnå en certificering af virksomhedens innovationsledelse.

En undersøgelse har vist, at danske virksomheder, der arbejder systematisk med innovationsledelse har en overskudsgrad, som er ca. dobbelt så stor som de 1000 største danske virksomheder, nemlig 13 % mod generelt 7 %, - så innovationsledelse betaler sig.

Innovation CUP
Innovation CUP er en dansk konkurrence, hvor de tilmeldte virksomheder konkurrerer om at blive danmarksmestre i innovation. Deltagerne får målt deres innovationskompetencer gennem en analyse af 80 forskellige parametre. Konkurrencen giver et godt indblik i virksom­hedens styrker og indsatsområder i.f.t. innovation. Konkurrencen har kørt siden 2006 med deltagelse af flere end 200 virksomheder. Læs mere på www.innovationcup.org

Tekstilvirksomheden Gabriel A/S er en af de virksomheder, der flere gange har deltaget i og også vundet priser. I 2007 blev Gabriel A/S kåret som vinder, og i 2010 fik virksomheden en pris i kategorien ”Ny vækst”, som følge af sit arbejde med at udvikle nye forretningsområder.

Hvordan komme i gang?

Et projekt iværksættes ved at fastlægge projektvisioner og -mål samt en handlingsplan. Dernæst foretages vurdering af den nuværende innovationsindsats, der fastlægges mål, og iværksættes forbedringer, og den nødvendige styring af innovation i drift og udvikling implementeres.

De forskellige indsatsområder kan dokumenteres i et innovationsledelsessystem. Opfylder systemet kravene i den kommende europæiske norm, er der mulighed for at bliver certificeret og dermed få et bevis på krav­opfyld­elsen.